Máte skvělý podnikatelský plán a chcete si založit e-shop? Proč ne, když je to tak jednoduché. Ale přece jen byste se měli zaměřit na několik oblastí, než si vyberete konkrétní platformu.
Pojďme se na některé z nich podívat blíž.
Obsah článku
Pokud na začátku nemáte smělé plány prodávat za vyšší desítky milionů korun nebo natolik unikátní produkty, které by vyžadovaly speciální funkce, pak si zcela jistě vystačíte s některým z tzv. krabicových řešení. Jde o pronájem vytvořených šablon e-shopů, které si můžete do velké míry uzpůsobit pro své potřeby, ale mají určitá omezení. Na českém trhu je asi nejznámější Shoptet, ale vybírat můžete i z dalších např. Upgates, Byznysweb, E-shop rychle apod.
Krabicové řešení má tu výhodu, že mnoho funkcí je tam již připraveno a e-shop si takzvaně naklikáte. Cena se většinou odvíjí od toho, kolik funkcí (resp. doplňků) chcete a kolik produktů na e-shopu na začátku bude. Pronájem se platí měsíčně, ale trochu výhodněji vyjde, pokud si ho zaplatíte na rok dopředu.
Tušíte už, kolik produktů pro začátek budete mít v nabídce? Jeden, stovky nebo tisíce? Nic vám nebrání prodávat i jen jeden produkt. Pak budete mít jednoproduktový e-shop. Tarify různých krabicových řešení se odvíjejí podle toho, kolik produktů chcete pro začátek mít. Např. u Shoptetu i Upgates můžete mít v nejlevnějším tarifu Basic 100 produktů.
V dnešní době to bez přijímání plateb kartou už ani nejde. Na trhu je několik platebních bran, které se od sebe liší výší poplatků za jednotlivé transakce. Napojení na krabicové řešení je snadné. Většinou tato řešení mají napojení již předpřipravena, a tak je aktivujete na pár kliknutí. Určitě se to vyplatí! Vybírat můžete např. z Comgate, Gopay, Shoptet nabízí vlastní platební bránu. U Čechů moc nepochodíte s PayPalem, který je ostatně i poměrně drahý.
Ve svém výběru byste neměli zapomínat ani na porovnání úrovně SEO. Mezi nejlépe zpracované v tomto ohledu patří Shoptet. To ale neznamená, že když zvolíte jiné řešení, budete na tom z pohledu SEO špatně. To určitě ne, ale bude vás to stát více úsilí. Se SEO je potřeba pracovat kontinuálně a stále. Dnes již neplatí, že do e-shopu doplníte klíčová slova a je hotovo. Musíte si vyhrát s popisky produktů, fotek, mít obsah zajímavý pro zákazníky atd.
Plánujete prodávat především do zahraničí? Zvažte, jestli se vám vyplatí zvolit cizojazyčný doplněk např. na Shoptetu nebo Upgates nebo spíš vytvořit e-shop, který je určený pro prodej v zahraničí. Tuto možnost nabízí např. Shopify.com. Je nutné myslet i na zvyklosti vaší cílové skupiny v zahraničí. Pokud plánujete ale expandovat maximálně na Slovensko, pak vám u většiny řešení stačí doplněk cizí měny a můžete prodávat z jednoho místa do ČR a na Slovensko.
Většina firem, která se zabývá pronájmem řešení pro e-shopy, má v cenách tarifů i mnoho doplňků, které vám usnadní práci a prodej. Je dobré si tyto doplňky projít před tím, než začnete a zvolit si tarif, který využijete. Je možné, že mnoho doplňků potřebovat nebudete, ale naopak bez nějakých se neobjedete.
Pokud pracujete s Wordpressem a umíte si hodně věcí naprogramovat nebo nakódovat sami, může být pro vás řešením i Woocommerce. Jde o bezplatný plugin k Worpdressu. Vyžaduje určité technické znalosti. Zároveň si ale můžete e-shop vytvořit z velké části sami podle svých představ.
Máte už jasno, jaké řešení pro svůj e-shop zvolíte? (Vy)budování prosperujícího e-shopu je běh na dlouhou trať. Proto to po několika měsících nevzdávejte, ale pracujte stále na vylepšení. Při tvorbě e-shopu myslete hlavně na svou cílovou skupinu, na své zákazníky.