Správně zvolené kategorie jsou klíčové pro snadnou orientaci zákazníka na e-shopu. Kromě toho mohou významně zvýšit organickou návštěvnost z vyhledávačů, protože budou odpovídat přesně tomu, co zákazník hledá. Pokud je kategorie vhodně zvolená a optimalizovaná pro vyhledávače, přináší pak vysoce hodnotnou návštěvu, neboť klíčová slova kategorií jsou obvykle vysoce konverzní. Jak tedy na kategorie e-shopu, aby vodily platící zákazníky? Pojďme si to rozebrat.
Obsah článku
Dvě nejčastější chyby jsou příliš mnoho a příliš málo kategorií na e-shopu. Optimální počet neexistuje, protože každý e-shop je jinak velký a má jiné zaměření. Některé jsou vysoce specializované, jiné zase prodávají od všeho něco. Už vám jde z toho hlava kolem? Nebojte, existuje způsob, jak to vyřešit.
Pokud už kategorie na eshopu vytvořené máte, zkuste se na chvíli tvářit, že neexistují. Prostě máte všechny produkty na jedné kupě a potřebujete je roztřídit. Zbavit se těchto mentálních hranic je důležité, protože jinak budete stále podvědomě inklinovat k původnímu rozložení. Proto si zkuste vytvořit seznam, kde jsou všechny produkty vypsány pod sebou – ideálně abecedně. To se vám bude dělat nejlépe v excelu, či google sheet. S pomocí filtrů si snadno seznam seřadíte podle abecedy.
Čím obecnější zaměření e-shopu, tím obecnější musí být i kategorie na této úrovni. Pokud prodáváte od všeho něco, může to vypadat např. takto:
Obecné členění si udělejte i v případě, že máte úzce zaměřený sortiment. Pokud např. prodáváte kosmetiku, může to vypadat takto:
V případě vysoce specializovaných obchodů budete mít nejspíše méně kategorií a podkategorií. To je naprosto v pořádku. Důležité je, aby se zákazník na webu dobře orientoval.
U vytváření podkategorií se držte logických celků. Nesnažte se být příliš specifičtí, ale dbejte na výstižnost a přehlednost. Pro ilustraci navážu na předchozí příklad s kosmetikou. Pro kategorii Tělová kosmetika tak můžete vytvořit podkategorie
Zkuste se vyhnout kategoriím pouze s jedním produktem. Zvláště, pokud se vám takových kategorií objeví více, zamyslete se nad logickým sloučením podkategorií, nebo úplným zrušením této úrovně podkategorií. Pokud máte potřebu výrobky dále specifikovat, vytvořte pro ně filtry.
Díky této analýze zjistíte, jaké výrazy jsou hledané (a jaká ta hledanost je), jakou mají konkurenci a jaká je případná cena za PPC reklamu s tímto klíčovým slovem. Analýza vám poslouží jako skvělý nástroj jak pro tvorbu struktury, tak pro vytváření názvů kategorií. Tento dokument je pro vás nepostradatelný nejen tehdy, kdy chcete spouštět reklamu, ale především vám může hodně peněz ušetřit. Analýza klíčových slov je totiž základním stavebním kamenem pro veškerou SEO optimalizaci a tedy pro to, aby byl váš web ve vyhledávačích vidět. A pokud bude vidět, bude vám na něj přicházet i organická návštěvnost.
Někteří eshopaři chtějí být za každou cenu originální. Bohužel si často neuvědomují, že tou cenou jsou platící zákazníci. Nesnažte se tedy vymýšlet originální názvy kategorií. Řiďte se svou analýzou klíčových slov a používejte ta slova, která lidé hledají.
Příklad z praxe:
Jeden nejmenovaný e-shop s oblečením má kategorie nazvané “Pro galánku” a “Pro galána”. Zní to moc hezky a skvěle vystihuje brand. Ale takové výrazy nikdo nehledá a tak e-shop přichází o cenné návštěvy z organického vyhledávání.
Udělejme si nyní malé opakování z nákupního procesu zákazníka, nebo, chcete-li, z cesty zákazníka. Ten může být v jedné ze čtyř fází nákupního procesu.
Pokud je zákazník v první fázi, ještě nehledá žádné zboží, ani obchod, ale spíše shání informace. Ty mu můžete nabídnout v kvalitním článku na svém blogu. To, že si zákazník však tyto informace přečte, ještě neznamená, že u vás nakoupí (rozhodně tím ale své šance zvýšíte).
Pokud je ve druhé fázi, hledá již konkrétní zboží, či alespoň kategorii zboží. A pokud je váš web optimalizovaný na klíčové slovo, které hledá, může se zákazníkovi zobrazit mezi výsledky, zákazník jej může navštívit a následně u vás nakoupit. V této fázi už je tedy zákazník rozhodnutý nakoupit, otázkou už zůstává jen kde.
Z toho vyplývá, že dobře optimalizovaná kategorie produktu je vysoce konverzní stránka. Organická návštěvnost v tomto případě významně snižuje celkový podíl nákladů na obratu (PNO) e-shopu. A to už za to stojí, ne?
Často se setkávám s tím, že popisek kategorie e-shopu buď úplně chybí, nebo je zcela nedostatečný. Přitom je to perfektní místo, kde se zavděčíte jak vyhledávačům, tak zákazníkům.
Pro to, aby se stránka zobrazovala ve vyhledávačích, nestačí mít vyladěný jen název a url. Text, který je na samotné stránce, je snad ještě důležitější.
Samozřejmě je také třeba optimalizovat ho na vybrané klíčové slovo. Zároveň v tomto prostoru dáte zákazníkům jasné informace o tom, co v kategorii najdou. Popisek kategorie e-shopu je za mě jeden z nejdůležitějších a zároveň nejvíce podceňovaných marketingových textů.
Tady mám pro vás dva tipy a oba mají stejný důvod.
Obojí má negativní dopad na vaše SEO, protože popisky nejsou originální a ničím nepřevyšují XY dalších webů. Takový popisek bude mít na e-shopu nejspíš každý druhý a vyhledávač jej tak stěží bude považovat za hodnotný obsah pro uživatele.
Dobrý popisek by tak měl obsahovat klíčové slovo, ale měl by být v originálním znění.
Optimalizace kategorií je klíčová pro zlepšení organické návštěvnosti a zvýšení konverzního poměru. Správná struktura kategorií nejen usnadňuje orientaci zákazníků na webu, ale také zvyšuje pravděpodobnost, že se stránky objeví ve vyhledávačích. Doufám, že vám můj článek pomohl. Pokud na to nechcete být sami, můžete se obrátit na mne. Pomohu vám s tvorbou Analýzy klíčových slov, i s otextováním jednotlivých stránek kategorií produktů. Klikněte na můj profil a prohlédněte si nabídku mých služeb.